French National eHealth ID (INS)

The French National eHealth ID (INS) allows all stakeholders to use the same unique, permanent identity visible to the user.

Getting started

What is the INS?

The INS is composed of

  • The INS number (NIR - National Individual Registration number - or NIA - Temporary Identification Number - of the individual). In concrete terms, this number corresponds to the social security number for those entitled to it, i.e. the vast majority of adults. For other insured persons, this number appears on their social security certificate and will be displayed in the Health Data Personal Space.
  • The five essential components: birth name, first name(s), date of birth, sex, place of birth.

The INS is national, unique and permanent. Only a minority of users (visiting foreigners, etc.) do not have an INS.

How do you use the INS?

The INS must be "qualified" to be used, and in order to do this, two conditions need to be met:

  • First, the INS identity must come from the national reference databases (RNIPP (INSEE), SNGI (CNAV) and RFI (CNAM), all three of which are synchronised with each other) or be checked against these databases, using the INSi teleservice used by the CNAM. The ID is then said to be "retrieved".
  • Second, the user's ID must be validated in accordance with the ID security procedures implemented in the structures in compliance with the national ID security standard (verifying an identity document with a high assurance level, or electronic identification with a substantial assurance level). The ID is then said to be "validated".

For information on how to access the INSi teleservice, see Documentation.

In practice

Please take note of the INS project documentation, and in particular the INSi teleservice integration guide and the INS implementation guide.

Provide your customers with visibility into your development and deployment prospects for an "INS-compatible" solution by filling out the publisher survey (available on your private space on the Espace Industriels of GIE Sesam-Vitale).

When ?

Since January 1, 2021, all health data must be listed with the INS.

Le parcours guidé de mise en œuvre de l'INS

Nous vous guidons dans les étapes à mener, les acteurs à contacter, la documentation à consulter.

Je vérifie si je suis concerné Je démarre la mise en oeuvre

Comprendre l'INS en 3 min

Regulatory framework

Law no. 2016-41 of 26 January 2016 on the modernisation of our health system

Decree No. 2019-1036 of 8 October 2019 amending Decree No. 2017-412 of 27 March 2017

Ministerial order of 27 May 2021 approving changes to the "National eHealth ID" standard

The INS standard describes the conditions and procedures for implementing the obligation to list health data with the INS.

Questions fréquentes

De quoi est composé l'INS ?

  • Du matricule INS (NIR - numéro d’inscription au répertoire national des personnes physiques - ou NIA – numéro identifiant attente - de l’individu). Concrètement, ce numéro correspond au numéro de sécurité sociale pour les ouvrants-droits, c’est-à-dire la très grande majorité des personnes majeures. Pour les autres assurés, ce numéro figure sur leur attestation de sécurité sociale et sera affiché dans l’espace numérique de santé (Mon espace santé) ; 
  • Des cinq traits stricts de référence (nom de naissance, prénom(s) de naissance, date de naissance, sexe, lieu de naissance).

Qu'est-ce que cela m'apporte ?

Vos clients, en tant qu'acteurs évoluant dans la sphère de la santé et du médico-social, ont l'obligation de référencer les données de santé qu'ils traitent avec l'INS. Faire évoluer vos produits vous permet ainsi de proposer à vos clients une solution conforme à la réglementation. 

Découvrer le retour d'expérience du CHU d'Allauch : INS - retour d'expérience du Centre Hospitalier d’Allauch - YouTube

Que se passe-t-il si je ne le fais pas ?

Si vous êtes concerné par la mise en place de l'INS, vous devez proposer au plus tôt une solution compatible INS à vos clients afin de leur permettre de respecter l'obligation, qui s'applique depuis le 1er janvier 2021, de référencer toutes les données de santé avec l'INS.Pour ce faire, consultez notre parcours guidé sur la mise en oeuvre de l'INS.

Le non respect de cette obligation entraîne plusieurs impacts :

  • Vos clients ne référenceront pas l'INS dans leurs logiciels, ce qui impliquera de possibles pénalités vis-à-vis de plusieurs dispositifs (Ségur, HOPEN, référencement portail dans Mon espace santé, etc.).
  • Vos clients ne seront pas en conformité avec la réglementation. Ils seront donc responsables en cas d'erreurs d'identification de leurs patients et usagers.
  • L'échange et le partage de données de santé par vos clients sera moins fluide.
  • L'identité utilisée par vos clients ne sera pas celle de référence, issue des bases de l'Etat civil.

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Documentation

Our experts on the subject

Christelle Boulin,

Agence du numérique en santé

Frédéric Law Dune,

Agence du numérique en santé

Elsa Creac'h,

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