Centre National de Dépôt et d’Agrément (CNDA)

Mission

Regulation

Type of actor

Institutional player

Fields of intervention

Health

Intervention zone

Regional / National

What is the CNDA?

A service of the national Health Insurance Fund, the CNDA (National Centre for Filing and Accreditation) has been certifying software from partner publishers for more than 20 years for data exchanges that are both smooth and reliable. This qualitative approach is intended as a tool for constant progress that continues to be applied as technical and regulatory changes occur, once certification has been earned.

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Missions

The CNDA's missions, initially focused on SESAM-Vitale invoicing, have been extended to ensuring that a health professional's workstation is compliant for access to the Health Insurance Fund's teleservices.
The objective is to ensure the compliance of software developed by publishers in order to guarantee:

  • rapid reimbursement times and equal treatment for all insured persons
  • third-party payments to health professionals
  • a minimum rejection rate for Health Insurance Fund plans
  • a unique listing procedure known and recognised by software publishers.


I have a project, how can contacting the CNDA be of use to me?

The CNDA can include your project on its lists in various ways:

  • Approval or Qualification for issuing secure electronic invoices
  • Authorisation for access to the Health Insurance Fund’s teleservices
  • Certification for the invoicing of health care institutions


At what stage of my project should I contact them?

Project sponsors must register on the GIE SESAM-Vitale website to indicate their intention to use one or more Health Insurance Fund services.
With the CNDA, the steps are as follows.

  1. Signature of contractual documents
    Whatever the type of software you wish to have listed, you must first download and sign the service contract offered by the CNDA (SESAM-Vitale approval protocol, general and specific conditions for teleservices, etc.). The contractual documents are detailed on the specific page for each procedure and can be viewed directly on the downloads page.
  2. Software acceptance by the publisher
    The development of your software must be based on the reference documents that can be downloaded from the GIE SESAM-Vitale Espace Industriels.
    The CNDA test environments and guides allow you to interactively validate the development of each feature and to create an acceptance request for your software.
    The CNDA analyses the request and draws up a report indicating any issues that must be corrected and the tests to be repeated before the request can be resubmitted.
  3. Software verification by the CNDA
    This software testing phase is planned with the CNDA. Depending on the results obtained, several test sessions may be necessary until the software is compliant.
  4. Software verification by the CNDA
    The CNDA certificate of compliance is issued to the software for a given version number and authorises its distribution to healthcare professionals.

J’ai un projet, en quoi entrer en contact avec le CNDA m’est utile ?

Le CNDA procède à divers types de référencement :

  • Agrément ou Homologation pour l’émission de factures électroniques sécurisées ;
  • Autorisation pour l’accès aux téléservices de l’Assurance Maladie ;
  • Certification pour la facturation des établissements de santé ;
  • Homologation pour le Dossier Médical Partagé.

A quelle phase de mon projet entrer en contact ?

Les porteurs de projet doivent s’inscrire sur le site du CNDA  pour signifier leurs démarches d’utilisation d’un ou plusieurs services de l’Assurance Maladie. 
Avec le CNDA, les différentes étapes sont les suivantes :

  1. Signature des documents contractuels
    Quel que soit le type de logiciel que vous souhaitez faire référencer, vous devez dans un premier temps contractualiser pour le service proposé par le CNDA (conditions contractuelles pour SESAM-Vitale, les téléservices, le DMP…).
  2. Recette du logiciel par l’éditeur
    Le développement de votre logiciel est à réaliser sur la base des documents de référence téléchargeables sur l’espace industriels du GIE SESAM-Vitale.
    Les environnements et guides de tests du CNDA vous permettent de valider interactivement le développement de chaque fonctionnalité et de constituer un dossier de recette de votre logiciel.
    Le CNDA procède à une analyse des éléments du dossier et rédige un compte-rendu indiquant les points éventuels à corriger et les tests à rejouer avant nouveau dépôt du dossier. 
  3. Vérification du logiciel par le CNDA
    Cette phase de tests du logiciel est planifiée avec le CNDA. En fonction des résultats obtenus, plusieurs sessions de tests peuvent être nécessaires jusqu’à obtention de la conformité du logiciel.
  4. Référencement du logiciel par le CNDA
    L’attestation de conformité du CNDA est délivrée au logiciel pour un numéro de version donné et en autorise la diffusion auprès des professionnels de santé.

Finance t-il les projets ?

Non.

Ressources accessibles

  • La diffusion vers les éditeurs des différents éléments administratifs et techniques nécessaires au développement des logiciels.
  • La mise à disposition d’une plateforme de tests interactive permettant aux éditeurs de logiciels de disposer d’un véritable environnement d’échange et de traitement de flux de facturation sécurisés.
  • La gestion des cartes CPS et Vitale de tests.
  • Le support technique et fonctionnel sur les jeux d’essais et cahiers de tests mis à disposition des éditeurs.
  • La diffusion de l’API de lecture carte Vitale.
  • Le référencement des logiciels intégrant le calcul de l’Identifiant National de Santé (INS-C).

515 Avenue Georges Frêche 34170 Castelnau-le-Lez